onsdag 26. januar 2011

Helt enkelt, baccalao

Baccalao er, tror jeg, den beste fiskemiddagen jeg vet om.
Og den er så utrolig enkel å lage at det ikke skal være noen unnsylding for ikke å soise fisk ihvertfall :)
Jeg kaller det egentlig bare for fiskelapskaus.
Baccalao er veldig god dagen etterpå, så jeg pleier å lage ganske mye.
Oppskriften jeg følger er min egen, tatt ut ifra hodet, og alt blir sånn ca.
Det er ihvertfall den beste oppskriften jeg har vært borti, jeg har jo prøvd en del, og denne oppskriftene er lappet sammen av flere oppskrifter.

De ingrediensene som går igjen i de fleste baccalao oppskrifter er:
*Tørket, saltet fisk ( Som vannes ut!)
*Tomatpure
*Olje
***********************************************
OPPSKRIFT BACCALAO

* 1 pakke/pose tørket og saltet fisk (klippfisk)
* 1 boks tomatpure
* 1-2dl olje (jeg liker best rapsolje)
* 1 dl vann
* 1kg poteter ( du kan bruker mer om du ønsker det)
* 1 ts sukker
* 1 stor løk
* hvitløk (så mye du ønsker)
* 1-2 røde ferske chili
* salt og pepper
Hvis du liker paprika så kan du tilsette 1-2 paprika også, samme hvilken farge.

Legg fisken i vann dagen før, det varier hvor lenge fisken skal utvannes, les på pakken.
Dagen etter: Skrell poteter og del i passe store biter, gjør dette med fisken også.
Skrell lør og del i båter, ringer, eller terninger, alt ettersom hva du liker best.

Stek tomatpuren og løken i oljen, ha i sukkeret.
Ha vannet forsiktig i. Pass på at oljen ikke er for varm når du gjør dette, det kan gå galt.
Evntuelt du har vannet oppi før oljen koker.
Ha i salt og sukker og chilli.
Etter at du har rørt dette sammen har du oppi poteter og fisken og eventuelt paprikaen.
Ha på lokk og kok på lav varme til potene er ferdige.
Ca 30-40 min.

Det var det.
Ps_ Det er veldig godt med falttbrød til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.