søndag 30. januar 2011

Krampeangstanfall 22: Smerte

Smerte, et totalt negativt ladet ord.
Om en da ikke forbinner ordet kun med fødsel, men det gjør vel de færreste av oss.
Alle har en tanke, en følelse som går gjennom dem når de hører dette ordet.

Det jeg tenker pånår jeg hører ordet smerte, det jeg tenker på og det jeg dveler ved er ikke smerte i ren fysisk form, men smerte når den er psykisk.
Det er smerte for meg.
Når jeg hører dette ordet, og når jeg tenker på det føles det som om noe presser på brystet mitt og det prikker i fingrene, kroppen min reagerer fysisk, selvom det uten tvil er psykisk smerte som plager meg.

Psykisk smerte kan være så vondt, det kan være så altoppslukende, men samtidig er den så uhåndgripelig og udefinerbar at man heller ønsker seg fysisk smerte, for den kan i mange tifeller være letter å kontrolere og fokusere på.
Og ikke minst, den er hångripelig, du vet hvor du har vondt, og som regel vet du hvorfor du har vondt, og er du heldig vet du også hvordan du kan stoppe det.

Jeg skal ikke si at fysisk smerte ikke gjør meg noe, det er bare det at psykisk smerte er så mye verre.
Jeg har følt mye fysisk smerte, men på langt nær så mye som psykisk.
Dette har gjort at jeg er overfølsom for andres lidelser, og er det noe vondt som skjer i verden, som ulykker og katastrofer, så er jeg der, i tankene.
Jeg føler med dem, så veldig.
Jeg vet at i mange tilfeller så får disse menneskene hjelp, ihvertfall for de fysiske tegnene på smerte, men hva med de psykiske?
Angst, redsel, frykt,panikk, ensomhet osv, det er det jeg tenker mest på, for det er det som smerter meg mest.

En annen ting som gjør psykisk smerte så mye verre en den fysiske, er evnen den har til å komme igjen og igjen og igjen og igjen, noen ganger virker det som om du aldri klarer å bli kvittet den.
Fysisk smerte (som oftetst) er mer konkret der og da.

***********************************************


Krampeangstanfall er et prosjekt som er startet av Jenta som trodde hun var gutt. Det er ca 6 bloggere som er med på prosjektet og hver søndag poster disse et innlegg som har krampeangstanfall i innleggstittellen.
Nøkkelordet er angst.
Selvopplevde episoder eller andres, det kan være en tekst, dikt, sang, tegninger osv..

De som er med på prosjektet er;
http://minuspluss.blogg.no/
http://littkritikk.blogspot.com/
http://iselinstorm.blogspot.com/
http://chalten.blogg.no/
http://rodskjegg.blogg.no/

1 kommentar:

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.