onsdag 12. desember 2012

Julebaksten som egentlig gikk galt... Egentlig

Ikke la deg lure av bilde, for de ser temmelig fine og uskyldige ut. Utseendemessig ser de ganske så bra ut, syns jeg selv.
Og smaken?
Joo, de smakte faktisk mer enn godt nok, vanilje, med et lite e hint av mandler, som kommer av en halv teskje mandelessens faktisk.
Så nei, jeg har ikke hatt salt i, eller zalo, eller noe annet som ikke skulle oppi.
De var virkelig, veldig gode.
Så hva gikk egentlig galt?
Et hint, oppskriften heter opprinnelig Candy cane cookies...
Aaaah, tenker du helt sikkert.
Jupp, de ser HELT feil ut.
De ser overhodet ikke ut som noen "candy canes".
For jeg laget ikke noen candy canes, men det var det som var planen.
Istedet ble redningen å lage disse to fargede plettene her, som jo ser fine nok ut de.
Men grr...

Ok, probem nr1... Jeg hadde ikke rød konditorfarge.Men jeg hadde rosa, som overhode ikke var konsentrert, så det måtte mye til. Men det ble bare gusjen rosa, og deigen ble mindre og mindre fast jo mer farge jeg tok oppi, selvfølgelig.
Så reddningen ble å ha mer mel i.
Men fargen var ikke fin, så jeg hadde litt konsentrert sort farge oppi, så da ble det brunt.
Flott det.

Ofte når et problem oppstår i en oppskrift så ramler det bare inn flere hindringer og problemer, så derfor ble de slik. Jeg klarte ikke lage disse candy canes, det var for varmt på kjøkkenet, deigen var ikke kald nok, deigen sprakk, den revnet, den falt fra hverandre, og frustrasjonen var til å ta og føle på, faktisk.
Til jeg fant ut den lure ideen å lage disse plettene.
Da var alt bra :)
Så EGENTLIG totalt mislykket, men alikevell vellykket.
Samboeren var mer enn fornøyd med smaken, og det sier litt, for han er Mister kresen.

Jeg legger ut oppskriften på de EGENTLIGE candy canes.
Så kan du om du lager dem, gjøre som du vil.
Men husk, bruk konsentrert konditorfarge.


  • 325g mel
  • 1/4ts salt
  • 230g romtemperert smør
  • 120g melis
  • 2 eggeplommer
  • 1ts vaniljeekstrakt (2-3ss vaniljepulver)
  • 1/2ts mandelessens
  • rød konditorfarge...Ikke rosa.


Bland det tørre.
Miks sammen mykt smør og melis til det er fluffy og hvitt.
Ha i en og en eggeplomme, sikt inn melblandingen og miks litt og litt.
Del deigen i to og bland rødt i den ene delen.
Lag pølser av begge og ha dem sammen, vikle rundt og rundt. De skal være ca 2cm lange og og ikke for tynne, da vil de garantert knekke.

Ha dem helst i kjøleskap ca 10 minutter før steking, dette forhindrer at de sprekker.
Forvarm ovnen til 190*C, stek 8-10 minutter.

Det skal være nok til ca 32 candy canes, hvis du lager dem som mine, blir det ca 50-60stk. Og du trenger ikke steke lenger enn 8 minutter.

LYKKE TIL :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.