mandag 30. november 2015

Prosjekt av kaffefilter del 1, pompom/julekule?


Nå var ikke dette den første tingen jeg lagde, men det blir den første tingen jeg skriver om.
Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, en pompom? En kuleting? Pyntekule? Snøball??
Den er ihvertfall veldig fin nå i disse juletider.
Jeg har laget flere, den ene har jeg glitter på, frostglitter, noe av det aller fineste jeg vet om, så jeg blir jo helt glad langt inn i margen av å se på hvor fint det glimter og glitrer i den. Akkurat som en frostkule :)
Glede.

 Uansett, det hvis du vil lage en slik, så er det veldig få ting du trenger:


  • isoporkule (Den jeg brukte var 65mm, men du kan bruke sp stor eller liten du vil)
  • store kaffefilter (jeg brukte rundt om 100stk)
  • limpistol (det går ikke så mye lim til dette)
  • en blyant/penn
  • en snor til å feste med, hvis du vil ha den hengende, men den er fin å ha liggende til pynt også. Jeg har brukt fiskesene, men fint med en blondesnor også.


min gode venn limpistolen

 Det du gjør er å ta den flate enden på blyanten å sette den i midten(det du tror er midten) på et kaffefilter og brett det rundt blyanten. Du ser fort om du ikke har truffet midten, da blir den skjev.
Kan sikkert være fint det også, men da bør nok alle være skjeve.

 Nå har du fått en liten flate til å ha lim på. Ta en liten dert med lim og trykk kaffefilteret med hjelp av blyanten på kulen.
Det er greit å ha kulen i en liten skål når du limer på de første, det gir grei støtte så filterne ikke bare faller av med en gang, for de kan det også om limet er veldig varmt. Kan du stille på varmen på limpistolen er det greit å ta den på low eller medium.

 Du kan lage den så tett du vil, jeg har ca 1 cm mellom. Etterpå ser jeg over kulen og ser om det er behov for å sette på flere enkelte steder.
Jeg brukte rundt om en halv time på denne kulen.

Så det var det. Det blir jo en greit størrelse på den til slutt.
Skikkelig koselig prosjekt, syns ihvertfall jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.